TANÁCSADÁS, HATÓSÁGI KÉPVISELET

TANÁCSADÁS
A tanácsadás kifejezést hallva sokan azt gondolják, hogy ha problémahelyzetben vannak, elmennek egy tanácsadóhoz, aki megmondja „tutit”, hogy mit, hogyan kell tennie. A kialakult képzet a tanácsadásról az, hogy a problémahelyzetekhez vannak sztenderd megoldási sémák, amiket a tanácsadó, mintegy készételt átad a hozzáfordulónak és annak megszűnik a problémája. Ez a megközelítés figyelmen kívül hagyja az egyén élethelyzetét, személyiségét és egy uniformizált megoldásban hisz. Ez a laikus megközelítés.
A tanácsadás professzionális értelmezése azonban teljesen más alapokról indul. A tanácsadás fogalma leginkább az angol counselling (konzultáció, megbeszélés) kifejezéssel írható le.
–
Az Európai Tanácsadó Társaság (European Association for Counselling) megfogalmazása szerint (EAC, 2002) „a tanácsadás interaktív tanulási folyamat, amely az egymással szerződő tanácsadó(k) és a kliens(ek) – egyének, családok, csoportok vagy intézmények -, között jön létre, és szociális, kulturális, gazdasági és/vagy érzelmi kérdésekben holisztikus megközelítést használ.”

Interaktív: azaz kettő vagy több személy között zajlik, akik folyamatosan kommunikálnak, visszajeleznek egymásnak és meghallgatják egymást. Közösen keresik a megoldást a tanácskérő helyzetére.
Holisztikus: A folyamat során a tanácsadó figyelembe veszi a tanácskérő egyéni élethelyzetét, személyiségét, és a külső körülményeket.
A tanácsadási folyamat során a tanácsadó sosem dönt az ügyfél helyett!
„Az a jó döntés – mondja Xantus László (1983) – amelyet a tanácskérő önmaga hoz meg, miután megvizsgált több lehetséges alternatívát, és amely döntéséért hajlandó vállalni a felelősséget, vagyis viselni az elhatározás következményeit.”