E-kereskedelmi könyvelés alapjai

Napjainkra az online vásárlás már teljesen meghatározóvá vált, rengetegen intézzük a kisebb-nagyobb vásárlásainkat az interneten keresztül, legyen szó ruhákról, elektronikai eszközökről, vagy akár egy nagybevásárlásról. Ennek következtében egyre több cég teszi át vállalkozását az online térbe is. Mai blogcikkünkben arra keressük a választ, hogy miben különbözik egy webshop könyvelése a hagyományos könyveléstől, illetve milyen területekre kell különös figyelmet fordítani.

A cikk megjelenésének dátuma:

2025.05.07

 

Napjainkra az online vásárlás már teljesen meghatározóvá vált, rengetegen intézzük a kisebb-nagyobb vásárlásainkat az interneten keresztül, legyen szó ruhákról, elektronikai eszközökről, vagy akár egy nagybevásárlásról. Ennek következtében egyre több cég teszi át vállalkozását az online térbe is. Mai blogcikkünkben arra keressük a választ, hogy miben különbözik egy webshop könyvelése a hagyományos könyveléstől, illetve milyen területekre kell különös figyelmet fordítani.

 

Ha webáruház indítására adjuk a fejünket érdemes mélyebben informálódni a könyvelést és a pénzügyet illetően, mivel egyes elemeiben eltér a hagyományos könyveléstől. Mindenek előtt fontos tisztában lennünk egy webshop indításának költségeivel, hiszen a kezdeti kiadásaink igen magasak lehetnek, nem beszélve a weboldal folyamatos karbantartásáról és aktualizálásáról. 

 

Webshopindítás költségei

 

  • Webshopmotor költsége: ez lehet saját fejlesztés, bérelt, vagy nyílt forráskódú webshopmotor is
  • Domainvásárlás: el kell dönteni azt is, hogy magyar vagy nemzetközi piacra célzunk, azaz .hu, vagy .com végződést használunk
  • SSL-tanúsítvány: elengedhetetlen annak érdekében, hogy a vásárlói fizetések titkosítottan menjenek végbe, ne férjen hozzá az adatokhoz semmilyen harmadik fél
  • Tárhelyvásárlás: a gyorsaság miatt nem mindegy, milyen tárhelyet vásárolunk, így nem éri meg spórolni
  • Számlaképesség: bár egy már működő vállalkozásnál a számlaképesség adott, ha új belépő vagy, akkor vállalkozásra is szükség lesz az induláshoz
  • Pénzügyi partner: ezalatt a különböző fizetési módok szolgáltatói értendőek, akik segítségével megvalósulhat a fizetés (pl.: Apple Pay, Google Pay, PayPal, Simple, stb.)

 

Webshop üzemeltetésének költségei:

 

  • Készletek: működő vállalkozások esetén ez adott lehet, azonban minden esetben érdemes felkészülni arra, hogy az online térben több emberhez érhetünk el, így gondoskodnunk kell a várható magasabb nyitókészletről, valamint a folyamatos pótlásról is
  • Raktározás és logisztika
  • Pénzügyi tranzakciók díja: általában a pénzügyi partnerek valamilyen díj ellenében végzik el az online fizetést
  • Jogi és könyvelési kiadások
  • Fejlesztés és karbantartás: ahogy növekedik a webáruház, úgy lesz szüksége folyamatos fejlesztésre, valamint a készletek bővítésére a honlapon
  • Ügyfélszolgálat: biztosítanunk kell az ügyfélszolgálatot a vásárlói panaszok, észrevételek kezelése érdekében (ez végbemehet online, vagy telefonos formában is)

 

Miben tér el a webáruház könyvelése a hagyományostól?

 

Az első eltérés, hogy a webáruházakban történő vásárlások esetén minden tranzakcióról kötelező számlát kiállítani. Ez általában elektronikus formában valósul meg, azonban a kiszállítás végeztével szükség van egy összesítő dokumentumra (legyen ez egy szállítólevél, vagy a számla, esetleg annak másolata). 

 

Ezen felül fontos még kiemelni a szállítási díjakat, ugyanis a szállítási díj áfájára rékerül a termék áfakulcsa. Hazánkban a legtöbb esetben 27% áfa kerül felszámolásra, azonban vannak olyan tételek (például könyvek, újságok, vagy egyes élelmiszerek) amelyek alacsonyabb áfa kulccsal dolgoznak. A szállítási díj esetén a rendelést tartalmazó termékek közül a legmagasabb áfakulccsal rendelkezőt vesszük figyelembe. A szállítási díj nem összekeverendő a szállítási költséggel, hiszen míg előbbit a vevő fizeti ki nekünk, az utóbbit mi vagyunk kötelesek megfizetni a szállítást végző vállalkozásnak. 

 

Milyen szabályoknak kell megfelelnie egy webshopnak?

 

Számlaképesség:

 

A webáruház indításához egyéni vállalkozás, vagy céges forma megléte szükséges. Tehát vállalkozási forma és adózási forma kell ahhoz, hogy webshopot indíthassunk.

Magánszemélyként az online piactereken 600 000 Ft-ig adómentes a kereskedő, így ezt mindenképp figyelembe kell venni.

Engedélyek:

 

A hatóságok felé be kell jelentenünk a tevékenységi körünket, (4791 TEÁOR – Csomagküldő internetes kiskereskedelem) a csomagolást, az adatkezelést, valamint a tevékenységet székhely szerint is meg kell adnunk. 

 

Adatkezelés:

 

Ha a vásárlók adatait direkt marketingre, nyereményjátékra is felhasználjuk, vagy hírlevelet küldünk számukra, akkor nyilvántartási számra is szükségünk lesz. Amennyiben viszont adatokat tárolunk a vásárlókról, vagy ők maguk személyes adataikkal regisztrálnak a webshopba nem lesz szükség nyilvántartási számra. 

 

Adatok feltüntetése:

 

A webáruház indítása kapcsán az alábbi adatokat kell feltüntetnünk cégünkről:

 

  • Név, vagy cégnév
  • Kapcsolattartó neve
  • Elérhetőségek feltüntetése – e-mail cím, telefonszám, cím, stb.
  • Vállalkozói igazolvány száma, adószám, vagy a cégjegyzékszám
  • Adatvédelmi Tájékoztató és Általános Szerződési Feltételek (ÁSZF).

 

Továbbá fel kell tüntetni a vásárlót érintő jogi információkat is:

 

  • Fizetési lehetőségek
  • Kézbesítés módja
  • Elállási jog
  • Garancia, szavatosság, jótállás részletei
  • Adatvédelem
  • Megrendelés utáni visszaigazolás kötelezettsége
  • Megrendelés előtti tájékoztatás

 

Végül a termékkel kapcsolatos adatokat is meg kell jeleníteni, itt a termék nevét, leírását és árát kell feltüntetnünk.

 

Az online könyvelés előnyei

 

Az online könyvelés számos előnnyel jár, amelyeket egyre több vállalkozás ismer fel és használ ki a mindennapokban, függetlenül attól, hogy végeznek-e online értékesítést. Az egyik legnagyobb előnye az automatizálás, amelynek köszönhetően jelentősen csökken a számviteli hibák és elgépelések kockázata. Az automatikus adatfeldolgozás révén a könyvelési feladatok gyorsabban és pontosabban végezhetők el, ami különösen fontos nagy mennyiségű számla esetén.

 

Az online könyvelés emellett jelentősen csökkenti az adminisztráció terhét is. A papíralapú dokumentumok kezelése helyett minden adat digitálisan elérhető és könnyen visszakereshető. Az e-számlák előnye, hogy a könyvelő számára is bármikor hozzáférhetők, így nincs szükség a papírok rendszerezésére és tárolására.

 

Egy webáruház esetében különösen nagy előnyt jelent, hogy az e-számlákat nem kell egyesével rögzíteni. Ahogy a számlák száma növekszik, az online könyvelési rendszer hatékonysága még inkább megmutatkozik: a könyvelési időigény nem nő arányosan a forgalommal, így az automatizálás révén a könyvelés költsége is kedvezőbbé válhat.

 

Az online könyvelés tehát nem csupán modernizálja a könyvelési folyamatokat, hanem jelentős idő- és költségmegtakarítást is eredményez. Ha webáruházat üzemeltetsz, vagy csak szeretnéd hatékonyabbá tenni vállalkozásod pénzügyeit, érdemes elgondolkodni a digitalizáció nyújtotta lehetőségeken. Ha segítségre van szükséged bátran számíthatsz a ContSoft SSC szakértő munkatársaira!